На какво или на кого се е продал Спенс, в крайна сметка, си е негова работа. Но все пак, за пропусналите, ТУК може да намерите последните пояснения от първо лице по казуса. Ето и останалите теми, които с рап-ветерана засегнахме, свързани най-вече с българския музикален шоубизнес и частично – с българската хип-хоп музика.
– Новият сезон на FreeStyle Battles кога започва?
Сезон 2016 на FSB ще започне април, а пък на 19 март готвим една загряващ битка. Както всяка година ще има един WARM UP freestyle battle, за да може всеки да си провери и сравни нивото. През новия сезон на FSB ще направим 8 серии само, няма смисъл от 16. Който иска да участва, ще участва и на тези 8. 4 ще бъдат в София, останалите – в други градове, а финалът, както всяко лято – на морето.
– Миналата година доста хора се опитаха да организират и провеждат подобен формат двубои между MC-та… Какво ще кажеш по въпроса, запознат ли си?
Радвам се, че ми задаваш въпроса по този начин: „Много хора се опитаха…“. Може би успяха донякъде… Към всичките мога да отправя само една градивна критика, да не я приемат за хейт. То всъщност това е първото и задължително условие – нека се опитат да бъдат обективни. Това е задължително, ако искат батълите им да се уважават и да продължават напред във времето. Ако не спечели любимецът на публиката, много лесно, когато на финала остане любимеца на организатора, публиката няма да я има.
– Хип-хоп наградите ще ги коментираме ли? Има ли смисъл изобщо… Но все пак – как изглеждаха те, тази година, през твоя поглед?
Вече не си правя и труда да се замисля кой на кого какъв интерес е защитил. Моята цел беше да отида на този форум, за да чуят хората бандата и да им покажа какво ще правим на 27 февруари в Sofia Live Club, за да дойдат да се забавляват.
За мен най-реалната награда тази година бе тази на DJ FED. Този човек трябваше да получи приз много отдавна. И се надявам следващата година наградата за режисьор да я вземе най-накрая някой, който наистина е учил за това. Иначе… отново съм в голяма дилема – Мария Илиева R&B певица ли е или изпълнител „в друг стил“. Защото с Гери-Никол беше номинирана за R&B певица, а пък в следващия момент Наско Колев взе награда за общото им парче в категория Featuring с изпълнител от друг стил.
– Те още в първото онлайн гласуване бяха представили едно MC като цяла група, така че … Няма проблем…
Еми може би… тези организатори… трябва да се допитват до някакви хора, преди наградите, кое как е и що е… Плюс това Мария Бонева се оплаква, че я обвиняват заради гласуването… Като те обвиняват, извади резултатите да видим кой за кого е гласувал и защо са се получили така нещата. Нали искат прозрачност – защо не ги обявяват резултатите?
В началото много им се връзвах и наистина имах желание да променя нещо в тези награди, именно за да бъдат обективни… Но си дадох сметка, че хората не може да ги промениш – те или са такива, или не са…
Део ми е приятел, със сигурност е помогнал на хип-хопа, танцувал е в „Dynamic“, ако не се лъжа… Но да вземе награда за Цялостен принос в хип-хопа… Има хора, които трябваше да вземат награди за Цялостен принос и Влияние в хип-хопа много преди мен – втората година, както и преди Шамара – първата. Трябваше да я дадат, например, на РАП НАЦИЯ, или на DJ Stancho – като основател на „Dynamic” и след това продължил да се занимава със Sniper Records дори и днес. Защо не я взе Васко Теслата, на който не съм му фен, защото ми бие към heavy metal малко… Дори и той има влияние и заслуга да получи една такава награда, преди всички, които си мислят, че може би им е дошло времето да вземат такъв приз. Майт и Фед – също… Беше ми доста много неадекватна тази награда, която бе връчена на Део.
Ако трябва да коментираме Гери-Никол – на мен ми хареса!
– И на мен!
Гери-Никол се представи много професионално на сцената. Взе си награда за R&B певица, кое му беше скандалното? То няма кой да я бие с гледания и слушания, по дискотеките я пускаха лятото по няколко пъти на вечер… Кой има претенциите, че някой друг е направил по-голям хит… Всъщност не „направил“, а „изпял“, щото друг открадна музиката… Хаха…
На мен ми беше странно и друго – защо тази година водещите изчитаха категориите, а гостите излизаха на сцената само за да кажат кой е победителят. Казват по едно име и си слизат… Но не знам, може би това е иноваторски подход, който се опитват да наложат в световен мащаб. И да тръгне от България…
– Нова песен ще „вадиш“ ли?
В петък и събота заснехме нов клип към песента „Оставам“. „Защо оставам в тази държава. Да правя това, което обичам да правя. А не за слава – това е евтина плява. Със сърце – така задълго остава!“. Аз влизам на featuring – припева го пея аз, а римите в куплетите ги реди Homelesz. Песента е изцяло негова и той лично написа моя припев. Аз му направих само две – три поправки, които са доста ключови. Имаше нужда, сега звучи наистина много добре и като текст. Щом дори актьорът, който ще играе политик, няма да му казвам за сега името, беше впечатлен – не, но много му хареса парчето с какво послание е. Щом човек на неговата възраст, без да искам да го обидя, че е на години, му харесва, значи, може би, парчето ще се възприеме наистина добре.
Мислим следващото парче, което ще направим, да е за сирийските бежанци. Да им благодарим, че наливат пари в българската икономика… Хаха… Добре, че са те, за да оцеляваме, че политиците пара не дават.
– Ще ти задам стар въпрос, но на нов глас. Какво ти е мнението за състоянието на българската рап музика към днешна дата?
Ами аз нямам цялостен поглед, да ти кажа ли… Нещо ново, особено от тези малките, каквото излиза, изобщо не следя. Не мога да дам оценка. Виж, проблемът на всичките рап вълни е следният: всички искат да правят рап вълни, а вадят някакви кухи песни без послания. Тези песни се слушат 1 година по клубовете и идват новите, които също се слушат не повече от 1 година. Кажи ми: сега кой въртят сега по клубовете, с хитовете му от минали години? Сега пускат ли „Идеал Петроff“ на Криско? Много рядко. Всеки заминава… Парчетата без послание… ами те даже не могат да се запомнят. Ако няма песни с послание – всичко се превръща в една вълна, траеща най-много три години, и преминава…
– Е, да, но по телевизията, например, ни показват две-три имена на комерсиални изпълнители, и ни казват: „Това е българската хип-хоп музика!!!“…
Ами да питаме музикалните редактори: Защо въртите само двама трима, когато хип-хопа в България не е само това? Музикалните редактори са като DJ-ите в клубовете – трябва да балансират между песните, които масата харесва и другото. Музикалните редактори трябва да възприемат себе си като един учител, така да се каже, който от позицията си, на която е застанал, знае много повече от масата и може да й каже: „Ей, това е хубаво да се слуша – има послание, а онова е пошло“. А те сега, в името на парите, излъчват само онова, което се харесва масово. Ако аудиторията каже, че иска да чуе песента, в която се пее само „Бръм, бръм, бръм, бръм“, редакторът ще я пуска по 10 пъти на ден, защото ще донесе печалба на телевизията… Но така е и в политиката…
снимка: Кирил Кръстев
КАЛИНА ВАСИЛКОВА