Скандалът с чалга-певицата, посегнала на творчеството на Никола Вапцаров, се разрази след 24 май, видя HotArena.
Но темата за посредствените текстове в музикалното развлечение остава. Защото там поезията не просто отсъства, а е заменена от примитивна реч, насечена в ритъм. Посредственият резултат се поднася и изживява като тотален хит. Привидно обществото се е примирило с недоразуменията, но се оказва, че не е съвсем така, писа „Уикенд“.
Анкета със студенти в центъра на София преобръща представите, че младите хора са безкритични към качеството на заобикалящата ги музика, родена от съвремието. Телевизионната репортерка Елица Кънчева (дъщеря на Лили Вучкова и бившия шеф на „Забавна музика” в БНТ – Любен Кънчев) излезе на улицата и попита минувачи пред Софийския университет кои текстове смятат за най-абсурдни. И кои за добри.
Първият посочен анти-пример бе „Антилопа” на Тита. „Да е живо и здраво момичето, харесва ми като певица, има данни, но втория-третия стих… за дисплея и панела… само за себе си говори това…”, казва с ирония Аня Ганева.
На случаен принцип е спрян и Стилиян Ангелов, който отсича: „На Гери-Никол текстовете са абсурдни. Много хора ги харесват, но на мен лично не. Особено за яката дупара”.
„На Константин Трендафилов – не си спомням как се казваше, пееше се за кекс и как снощи го е правил, и всичко е точно”, това е примерът в кавички от Борис Илиев. Ето и мнението на Денислав Станишев: „Всички текстове на Криско са абсурдни, защото се пее за най-пошлите неща в съвремието на българското общество. С чалга текстовете са на горе долу на едно ниво. Имаше там нещо за кътници–мътници… Проблемът е, че гледат да римуват, и пеят пълни глупости. Целта на една рап песен е не да римуваш нещо, а да предложиш нещо смислено”.
Гергана Михайлова: „Направих си труда да чуя новото популярно парче на Слави Трифонов и на Криско. Бях потресена и от текста, и от музика. Не знам къде бдят институциите. Къде са институциите всъщност и защо не реагират? Имаше „ще те убия”, което за мен си е заплаха”.
В класацията „за” на същите млади хора не присъстват заглавия от съвременната популярна музика. Като добри текстове те цитират „Бяла тишина” от репертоара на Георги Минчев, „Бягство” на дует „Авеню” (защото: „в днешните песни няма такава емоция”), „Клетва” на „Щурците” (много смислен текст, сега за абитуриентите е много подходяща”), „Спасение” и „Елмаз и стъкло” на „Б.Т.Р.”, (имат собствен поетически текст, баладична емоционалност, общ културен контекст, в който се списват, смислен и значещ”).
Анкетата бе излъчена точно на 24 май по БНТ. Цитираме я, за да остане и на печатен носител, а не просто да отлети в ефира. В нея студентите изтъкват още, че песните в българския поп и рок са пример за социална лирика, която не се среща в новата музика.
3 thoughts on “Четящите млади българи: Текстовете на Криско и Гери-Никол са най-пошли”
Не е вярно! Криско и Гери-Никол са сред най-преуспелите ни певци, песните им са готини и свежи а текстовете им са супер. Много по добри са от разни антични Щурци, Б.Т.Р., Георги Минчев и Авеню. Тея са залязли звезди.
Миличното то, колко е простичко…
Дриско и Гери НаКол, помнете ми думата, след 10 години никой няма да си спомня за тях! Всичко е временно и сега се възползват от звездният си момент! К’вото успеят да заработят т’ва ще им е… После да му мислят, защото нито са певци, нито текстовете им стойностни! Има да въртят дюнери, да разнасят табли, да мият чинии… Но, времето ще покаже да ли съм прав, може пък да греша, но като погледна звездите от преди 10 години колко са останали може да ви стане ясно… и не говоря за чалгаретите! Там положението е друго, заради преобладаващата простотия у населението по нашите ширини. Апнеш, пийниеш и като ти се дощрака с пръсти, като ти се отвори един кючек, и завие една чалга… дай 😉