Спенс е едно от имената в българската рап история, което е познато не на едно, а на няколко поколения слушатели! Затова няма нужда от излишни думи, с които да напомняме кой стои зад този псевдоним… То се знае!
Освен със своето творчество и с приноса си за съществуването и развитието на хип-хоп културата у нас, Станислав Найденов, както е истинското име на артиста, е известен и с дълбоката си откровеност, която често го забърква в скандали.
Същият – изключително директен, застана и пред диктофона на репортер на HotArena, за да даде отговор на всички въпроси, от които феновете на българската рап музика, както и представителите на рап жанра, се вълнуват.
Предупреждение: Статията е дълга, най-вече заради изчерпателните отговори на Спенс, в които няма нищо излишно, за да заслужи да бъде премахнато или съкратено.
Спенс vs. Криско
Темата за враждата между Спенс и Криско вече е изтъркана, а въпросите на журналистите за обтегнатите им отношения сякаш са се превърнали в задължителни. Но… няма как да се отрече, че топикът е хипер интригуващ. За да не избяга от това клише, HotArena реши да почовърка, и в крайна сметка излезе, че не е било напразно. Очевидно винаги има какво ново да излезе, а ето защо въпросният скандал ще бъде още дълго време актуален:
„Нещата са си бизнес. Едно време, когато той беше никому известен и беше при мен, се опитваше на моя гръб да се качва и да става популярен. Сега, аз на негов гръб, си връщам.
Той е актуален, ще се гавря с него колкото си искам, за да бъда и аз актуален.
Пък… нека някой да ме спре! Нещата са чист бизнес, нищо лично нямам към Крисчето. Никога не съм отричал, че той е талантлив. Това е и една от причините аз да го взема да работи при мен. Ако ти кажа, че той е най-куцият кон на света, това значи да вървя срещу себе си.
Малко хора знаят, но от 2006/7 до към 2009/10 три години Криско ми беше DJ. И каква му беше реакцията навръх Нова година, след като пуснах „Кисело диско“ (diss), по миналата Нова година, когато троши хотел в Горна Оряховица? Реакцията му беше да ми пусне всичките инструментали в нета, което доказва, че той наистина ми е бил DJ, а пък всъщност казва, че никога нямал нищо общо със СССР.
Неговата реакция да ми пусне инструменталите в нета е най-глупавата на света. Това показва още, че той все още е малък в мисленето. Каква по-голяма услуга може да направи на мен и на феновете ми, като ми даде всичките инструментали, върху които те си пеят парчетата ми? Това им дава възможност и караоке партита да си направят с любими мои песни. Какво по-хубаво? Момчето продължава да работи за мен…
Криско, когато беше при мен, беше толкова гладен, че беше готов да си легне с мъж.
Може би се намери един, Боби Иванов, който беше ПР тогава, и го караше от „Овча Купел“, където ми беше студиото, до Нова телевизия в „Дружба“ и го връщаше. И аз го питам:
– Криско, ти ли плати таксито, бе?
– Ами… Боби го плати!“.
Хип-хоп награди 2014
Следващото запитване, което бе отправено към Спенс, бе свързано с тазгодишните хип-хоп награди, на които 359 и Мария Бонева са организатори, а именно: Дали оценяването в третите поредни такива е било обективно. Естествено… от негова гледна точка:
„Не е обективно. Те всяка година не са обективни, обаче всяка година на мен ми пука все по-малко. Хората, които разбират от музика, които са вътре в нещата – техните претенции никога няма да бъдат задоволени“, категоричен е рапърът и добавя, че най-хубавите песни не стигат до телевизиите и радиата, следователно не стигат и до награждаване.
„Така че да си си раздават наградите, няма проблеми. Аз каквото съм взел, съм взел. Не ме вълнуват“, споделя още Спенс.
Спенс & Рап битките
За почитателите на рап музиката и за феновете на Спенс е ясно, че той и лейбълът му „Сам Съм Си Рекърдс“ (a.k.a СССР) организират рап битки в клубове в различни градове в страната, с което допринасят с много за развитието на хип-хоп културата у нас. Ето каква е равносметката на артиста след трите сезона на „батълите“, както и други любопитни факти за бъдещото съществуване на този формат:
„Имам няколко млади артисти, които искам да развивам. Това ми е задачата. Две от имената са HOMELESZ и FIST. Имат по един клип („Аз съм“, „Сляп“) , сега снимаме и вторите и на двамата. Те са момчета, които съм намерил от батълите.
Тези батъли ги направих точно с тази идея – да намирам момчета, пък и момичета, МC-та, които звучат добре, имат ясна дикция, имат присъствие на сцената. От там нататък, ако те имат проблеми със собствените текстове и не могат да измислят нещо смислено, както се вика, ние можем да помагаме. Но това нещо трябва да го имаш вродено, ако нямаш присъствие на сцената, ако нямаш дикция, ако нямаш ясно звучене, добър, режещ тембър, както се казва – яка бленда, да се набива на уши, да реже въздуха, няма как да се получат нещата.
Нещата се случват от сцената към студиото, а не от студиото към сцената, както си мислят всички… Че влиза в студиото, записва една песен, превъзбужда се, записва втора и: „А, вече съм звезда!“. Ела си ги изпей на живо, бе, мой човек, глътна си езика, а? Ами, ще си го глътнеш!
Аз съм винаги наясно, когато тръгна да правя нещо, защо го правя и как ще го направя. Имам ясен план. Никога не правя нещата на импровизация. Ей, така… просто защото ми е интересно да видя какво ще се случи. Даже, искам да ти кажа, че в момента нямам нужда да го правя този батъл формат. Вече трета година го правя.
Да си призная честно пред читателите, правя го единствено, за да не бъде лош имиджът на целия формат. Защото, ако го направя два сезона, и кажа: „Намерих си хората, които ми трябваха и спирам да го правя“, ще кажат: „О-о, този формат явно е скапан, щом само две години просъществува. Сега ще го дам на други хора да го правят, за да продължава да съществува.
На мен ми трябваха артисти от там. Даже предпочитам тези, с които работят, да не печелят батълите, за да не ми обяснява после някой на мен, че аз бутам мои хора. Един батъл е нищо, да го печели някой друг, аз искам този артист да издаде албум, да направи 20 клипа, да се развива много повече от това да спечели 1 батъл“.
„Не ми ли писна да се diss-вам с хората”
Пояснение: diss (diss track) – музикално произведение, изпято от изпълнител/група, в случая рап, с провокативен текст, който цели да унижи друг изпълнител/група.
Спенс говори по същество и по въпроса, който е заложен в текста на последната му песен (ft. Дичо) – „Цял живот“, а именно – „не ми ли писна да се diss-вам с хората“. Ето какви подробности разкри пред HotArena около лирическия герой в хитовото му парче „Долна кифла“ – пловдивският DJ George.
„Тези, които ме diss-ват, те са мишки. Няма как да ми писне да ме diss-ват мишки. Когато ме diss-не някой сериозен рапър, тогава бих се притеснил от това какво ми е казал. Но тези тука… DJ George ми е бил следващият DJ след Криско.
Който пак за няколко години… То това вече го приемам философско.. В смисъл, ти взимаш някой никому известен, вадиш го от Пловдив, обикаля с теб по всички участия, хората започват да го възприемат по-насериозно… Дори лейбъл като Monte Music започна да работи с него, защото е бил мой DJ. Дават му някакви артисти, за да се прави на мениджър на някакви партита. Ок, аз нямам против.
Но в един момент, да започне да ме diss-ва в някакви клипове, в които негови пловдивски пишлемета имат нещо да ми кажат, макар да не ме познават, аз към тях нямам нищо. Но този, който съм го бутал – поредният вагон, който съм дърпал, да ми чупи стойки в клипа, не можах да го приема.
Аз съм такъв – избухвам, първичен съм. Вдигам телефона и питам защо. Миналата година му казах: „Момче, ще направя едно парче, което ще стане хит! Хората ще идват при теб да си го поръчват, без да знаят, че е за теб. Но ти ще знаеш, че е за теб. И това ще е твоето наказание! Радвай се, ако някой ти даде бакшиш за него!“. Защото това е bboy-ят с кодово име: Bboy – Кифлата.
Когато някой ме ядоса, признавам си, съм пси-хо-пат!“.
Казусът „Студента“
Преди около месец излезе публикация в БЛИЦ, че Спенс е пребил по-младия хип-хоп изпълнител Студента в столичен клуб. Доказана лъжа?
„Да се радва Студента, че не ме е ядосал. Всичко, което написа и пусна като жалба, е лъжа. Вече е доказано в управлението, аз ходих, давах показания. Сега на свой ред, мисля, да пусна една жалба, за да видя как ще реагира момчето. Може пък да ми купи нещо“, категоричен е Спенс.
Sniper Records и Dj Stancho
За рап меломаните е ясно, че изграждането на името и артиста Спенс е тръгнало от лейбъла Sniper Records, чийто основател е DJ Stancho. Рапърът се връща назад във времето, за да разкаже как се е почувствал, след като продуцентът му е пожелал да прекрати съществуването на Sniper, както и да разкаже в какви отношения са към днешна дата с Dj Stancho.
„В странни отношения сме. Аз към него винаги ще имам респект не само защото ми беше продуцент навремето. Това е човекът, който аз исках да ми бъде продуцент. Защото аз имах много други опции, но аз исках наистина този, който разбира най-много от музика и отвори очите на всички в тази държава, да ми бъде продуцент.
Към днешна дата, обаче, и то от доста време, съм Сам Съм Си Рекърдс и затова, може би, Станчо гледа вече на мен като на конкуренция. Най-интересното ни е, че като се видим, се държи много добре, пък в същото време го усещам, че не е много добре настроен към мен. Но за това трябва да го питаш него. Аз към него имам абсолютен респект.
През 2005 година никой от Sniper Records не си е тръгнал. Станчо беше този, който каза: „Момчета, студиото затваря! Имате 1 месец, за да си съберете траковете, който каквото иска да си архивира!“. Аз тогава съм се чувствал като… да не ти правя драма, но като сираче. Много ми беше тъпо какво ще правя, що ще правя…
Затова си измислих СССР – Сам Съм Си Рекърдс. Казах: „От тук нататък никой друг няма да ми бъде продуцент, освен аз самият. За да не стане пак след време така, че продуцентът пак да ми каже: „Ае, бегайте от тук!“, и аз да бъда пак разочарован.
На себе си няма как да кажа: „Ае, бягай от тук“.
„От повечето рапъри, млади, ми се гади“
Запитан, дали може да назове имена на артисти, които, според него, нямат призванието да бъдат рапъри, но същевременно биват налагани като такива, Спенс отговаря, че не желае да бъде замесван в интриги, но пък допълва:„Половината артисти на Саня Армутлиева (Virginia Records) са такива“.
Казусът „Саня Армутлиева“
Спенс сам признава, че когато говори за музикалната продуцентка Станислава Армутлиева, срещу чието участие в „Профон“ и „Музикаутор“ хиляди родни представители на музикалния бизнес у нас негодуват, го прави с огромно уважение.
„С този формат („Х фактор“), в който седна на бюрото на журито, директно от там даже си ги избира кой я кефи, кой не, кой иска да продуцира и кой не иска. Няма лошо, и аз така правя с моите батъли, само че не седя в журито, за да не ме обвиняват в конфликт на интереси. Факт е, че много бозави, не особено стойностни парчета се въртят по много пъти в ефира и то е ясно защо: Защото не съм им аз продуцент!
Отдавна съм изказал мнението си за нея, при това с много уважение. Тя за мен е много сериозен, хитър и добър играч, заслужаващ уважение. Тя не трябва да бъде подценявана в никакъв случай. Много е умна и затова даже ми е интересно какви ги върши и какво прави. Но аз самият, гледам да стоя далеч от „Профон“ и всякакви такива глупости.
Ясно е, че ако не те въртят по телевизията или радиото, нито ще търсиш някакви сериозни пари от „Профон“, нито от „Музикаутор“. Медиите не са ми таргет. Ако някоя медия иска да ми завърти парчето, ще й бъда благодарен и на драго сърце ще й го предоставя. Но да се наредя, за да се моля да ми въртят парчето… Който търси – намира. Интернетът вече е достатъчно разраснат, никой не може да спре тези, които те харесват и искат да те слушат, да стигнат до музиката ти.
Даже, някой път, това, че тя е забранена и трудно откриваема, ти прави услуга повече да си интересен… Отколкото да ти пускат парчетата по 10 пъти на ден, и като го чуеш за 11 път, да кажеш: „Пак ли това, бе, бля…“.
Рап ft. Поп фолк?!
В сайта 359hiphop.com преди около месец излезе информация, че Спенс ще прави дует с фолк певица, а текстът на парчето ще е на английски. Рапърът разкри коя е въпросната изпълнителка, с която обаче featuring няма да има:
„Ще бъде дует на английски, но ще бъде с певица. Няма да е с фолк певица, тъй като тя нещо се уплаши. Аз ги отказвам от много отдавна, даже ако исках, щях да съм първият. Ама просто… Не си го представям. Преди 2 години с Анелия пак имаше някаква заигравка, виждахме се 2-3 пъти и й викам:
„Добре, кажи ми сега. Правим някакво парче. Няма значение колко ще е фолк, колко ще е рап, колко ще е микс. Как ще го пеем това парче? Ти ще ме водиш с тебе на твоите участия, или аз ще те водя с мен на моите участия?“. И тя стои и ми мига.
Ако не можеш да си го представиш, няма как да стане.
Иначе последната ми колаборация трябваше да бъде с ДесиСлава. Защото тя е певица, която може много да излезе от поп фолка, Преслава също може да излезе от чалгата. На мен ми трябваше певица, която да изпее джаза в парчето. Парчето в никакъв случай не е чалга. Достатъчно чалга има в новите рапове, за да си позволяват и старите да слагат чалга.
Фолк певиците ще се качат на актуалната вълна, но не я създават те, така че… Фолкът, в крайна сметка, ще стои и ще гледа!“.
Нова продукция + турнето Hip-hop History Repeating
В разгара на лятото Спенс ще пусне въпросното парче на английски, което описва като „мега простотия“: „На фона на сериозното парче с Дичо („Цял живот“) отиваме в другата крайност със следващото парче. Мега глупост! Просто не ви се вярва каква глупост мога да измисля аз на 40 години“.
Рапърът даде жокер какво ще излезе през есента, придружен със съвет към конкуренцията. Тогава ще реализира съвместен проект с Белослава, който ще е доста сериозен. Затова апелира – който, каквото има да вади до тогава, да го вади!
Спенс разказа и кои морски градове ще обиколи турнето му „Hip-hop History Repeating”, което тази година организира заедно с DJ Doncho, както и началната и крайната му дата:
„Обикновено започва на 1-ви август, но тази година ще започне по-рано – на 29 юли във Варна и ще свърши на 5 август в Слънчев бряг. Ще минем през къмпинг „Градина“, Китен, Лозенец, Созопол. Включени са, както всяка година, Ъпсурт и Лора Караджова. Тази година ще участва и Ndoe“.
Калина Василкова